Att preparera ett skidspår kräver både kunskap och övning, så låt oss ta det från början.
Ett arbete i flera steg
Har man tillgång till pistmaskin kan skateytan och det klassiska spåret prepareras samtidigt. Vindelns IF har inte tillgång till någon egen pistmaskin för att preparera Kläppaspåret. Istället prepareras spåret vanligtvis med skoter, armeringsmatta, hjulvält, spårsladd och spårkalle. När det kommer nysnö behöver spåret oftast köras tre (ibland 4) gånger.
1. Först kör spårpatrullen med skoter och armeringsmatta för att slå ut luften ur snön. Sen får snön frysa till. Hur länge spåret behöver frysa till beror på vilken typ av snö (kallsnö/blötsnö/kramsnö, stora eller små flingor) som har kommit och hur kallt det är.
2. Sen kör spårpatrullen med den stora spårsladden och lägger manchester på hela spårbredden. Sen behöver spårbädden frysa till igen.
3. Sist kör spårpatrullen med spårkallen för att få till ett klassiskt spår. Även det behöver frysa till för att det ska hålla bra.
Ibland krävs även en omgång med hjulvälten mellan punkt 1 och 2 ovan.
Några gånger per säsong anlitar Vindelns IF en pistmaskin som fraktas till Vindeln med lastbil för att pista Kläppaspåret. Då kan spårbädden fräsas och packas på ett sätt som inte är möjligt med den utrustning vi har att tillgå. Kläppaspåret körs oftast med pistmaskin 2-3 gånger per vintersäsong för att få en hård spårbädd med bra stavfäste.
Varför prepareras inte alltid Kläppaspåret?
Spårskotern arbetar hårt och det händer dessvärre att vi får haverier som gör att den behöver in på verkstad. När det händer brukar vi informera om det t ex på skidspår.se
Det finns också olika anledningar till att vi ibland väljer att avstå från att preparera Kläppaspåret och här kommer några exempel.
* Om spåret skulle prepareras när det är plusgrader tär det mycket på snötäcket. Dessutom kan skateytan bli som en isgata när den fryser till och då finns det risk att åkare skadar sig. Därför avstår vi oftast från att köra spåret när det är plusgrader.
* När det regnar blir det mycket vatten i snön och åkytan blir väldigt isig när den fryser till. Risken finns att skateåkare skadar sig och åker man klassiskt krävs det klister för att få fäste.
* Om det snön vräker ner väntar vi oftast till det har slutat snöa innan spåret prepareras. Kommer det stora mängder försöker vi ofta packa ihop snön allteftersom den kommer.
* Om det har kommit (eller förväntas komma) så mycket snö att det krävs en pistmaskin för att få till skateyta, stavfäste och klassiskt spår.
* Om det är kallare än -20 till -25 grader avvaktar vi av hänsyn till hälsan hos de som ingår i vår spårpatrull. Dessutom bör man inte träna längdskidor när det är under -15 då kylan skadar luftrören.
Till sist
Ambitionen är att Kläppaspåret ska hålla god klass på såväl skatebädden som det klassiska spåret samt kunna erbjuda bra stavfäste. Dock har vi att förhålla oss till rådande temperaturer och de snömängder som kommer. Vi vill också passa på att tillönska alla skidglädje och hoppas att vi ses med skidor under fötterna på Kläppaspåret!