Den första omgången klubbkläder, träningsoveraller, delades ut
under slutet av 2013 och tanken var att en ny overall skulle komma vartannat
år. Tyvärr såg vi en trend att försäljningen – och därmed även föreningens
intäkt – sjönk allteftersom och målet att komma upp i den summa som innebar nya
overaller blev alltmer avlägset.
Vindelns IF:s styrelse tog i september 2015 beslutet att även
inkludera de aktiva medlemmarna och göra ett försäljningsuppdrag av
aktiviteten. Försäljningsuppdrag är inget ovanligt inom föreningsvärlden och
genom åren har de aktiva inom Vindelns IF sålt alltifrån Bingolotter till
tandborstar, skoterlotter och rabatthäften. Dessa artiklar har varit mer eller
mindre svårsålda och därför kände vi att vi hamnat rätt med toa- och
hushållspapperet. Det är en produkt som alla behöver och använder, ger bra
förtjänst och fyller en funktion då det levereras hem och inte måste hämtas.
Den ger också möjligheten för de aktiva att antingen köpa papperet själva eller
sälja det vidare till exempelvis vänner, grannar och släktingar.
Föreningens beslut kommunicerades via mailutskick, vid
föräldramöten och senare via SMS, men tyvärr var det ändå några som inte nåddes
av informationen. I november ägde den första försäljningsomgången rum och de
aktiva fick en leverans hem till dörren. Många var positiva, men det fanns även
de som var kritiska till upplägget. Styrelsen beslutade då i december att
ompröva försäljningsuppdraget och undersöka om det fanns några andra sätt att
dra in pengarna som behövs för de nya klubbkläderna.
På styrelsemötet i januari tog styrelsen beslutet att fortsätta
med försäljningsuppdraget och att månaderna för detta blir
februari, maj,
augusti och november. Resonemanget bakom beslutet grundar sig återigen på att
det inte ska vara en kostnadsfråga om man ska kunna bära föreningens kläder.
Styrelsen har beslutat att såväl spelare, åkare som ledare ska
bära klubbkläder när man representerar föreningen i samband med matcher och
tävlingar. Detta är en viktig del i hur föreningen uppfattas och det skapar
samhörighet – både inom lag, mellan lag och mellan sektioner. Erfarenheter från
tidigare gör gällande att många inte köper klubboverallen om man själv ska
bekosta den och då faller en stor del av tanken med en klubboverall eller andra
klubbkläder. Styrelsen beslutade också att det kommer vara upp till varje
sektion att bestämma vilken typ av klubbkläder man ska köpa in med toa- och
hushållspappersförtjänsten. Exempelvis kan alpina- och längdsektionerna välja
att köpa varma jackor, som fyller en större funktion för de aktiva än vad en
klubboverall gör, då de har den största delen av sin verksamhet utomhus under
vinterhalvåret.
Standardsammansättningen för varje leverans är precis som tidigare
3 balar Serla toa och 1 bal Serla hushåll för familjer med fler än en aktiv
medlem och 2 balar Serla toa och 1 bal Serla hushåll för familjer med endast en
aktiv. Om några dagar kommer det skickas ut ett SMS, via vilket ni genom
att svara på kan ändra denna sammansättning eller byta till Lambi. Ni som
ändrade inför förra omgången får den uppsättning ni beställde då.
Pris per bal:
Lambi Toalett (40 rullar)
190:- Serla Toalett (24 rullar)
170:-
Lambi Hushåll (20 rullar)
170:- Serla Hushåll (12
rullar) 160:-
Leverans kommer under v 9, faktura kommer i samband med det och den kommer ha
förfallodatum i slutet av mars.
Under våren kommer vi bjuda in till en utprovningskväll av den nya
klubboverallen. Det kommer även finnas möjlighet att prova ut den under dagtid
på FC. Förhoppningen är att den ska kunna levereras lagom till att
fotbollssäsongen drar igång på allvar.
Vid frågor kan ni vända er till info@vindelnsif.se
Hälsningar
Styrelsen