Vindelns IF:s toa- och hushållspappersförsäljning

Under 2013 började föreningen sälja toa- och hushållspapper med syftet att finansiera inköp av klubbkläder till föreningens aktiva. Försäljningen administrerades i huvudsak av föreningen och det var upp till var och en av medlemmarna att välja om man ville köpa eller inte. Försäljningen riktade sig även till de i kommunen som inte var medlemmar i Vindelns IF.

Den första omgången klubbkläder, träningsoveraller, delades ut under slutet av 2013 och tanken var att en ny overall skulle komma vartannat år. Tyvärr såg vi en trend att försäljningen – och därmed även föreningens intäkt – sjönk allteftersom och målet att komma upp i den summa som innebar nya overaller blev alltmer avlägset.

Vindelns IF:s styrelse tog i september 2015 beslutet att även inkludera de aktiva medlemmarna och göra ett försäljningsuppdrag av aktiviteten. Försäljningsuppdrag är inget ovanligt inom föreningsvärlden och genom åren har de aktiva inom Vindelns IF sålt alltifrån Bingolotter till tandborstar, skoterlotter och rabatthäften. Dessa artiklar har varit mer eller mindre svårsålda och därför kände vi att vi hamnat rätt med toa- och hushållspapperet. Det är en produkt som alla behöver och använder, ger bra förtjänst och fyller en funktion då det levereras hem och inte måste hämtas. Den ger också möjligheten för de aktiva att antingen köpa papperet själva eller sälja det vidare till exempelvis vänner, grannar och släktingar.

I samband med att nya overaller delades ut under våren och sommaren 2018, hade styrelsen tillsammans med sektionerna en diskussion om det fortsatta upplägget för försäljningsaktiviteten. Detta landade i att fotbolls- och innebandysektionerna själva tog över aktiviteten. Övriga sektioner valde att avstå. Upplägget är alltså i stort sett detsamma, med skillnaden att det idag inte längre gäller hela föreningen, utan bara de som är aktiva inom lag i fotbollen och innebandyn som spelar seriespel.

Försäljningsaktiviteten återkommer 4 ggr/år i månaderna februari, maj, augusti och november. Standardsammansättningen för varje leverans är 3 balar Serla toa och 1 bal Serla hushåll för familjer med fler än en aktiv medlem och 2 balar Serla toa och 1 bal Serla hushåll för familjer med endast en aktiv. I samband med varje aktivitet skickas det ut ett SMS. Vill man ändra sammansättning eller byta till Lambi kan man svara på SMS:et. Ändringen följer då med kommande omgångar, tills man ändrar igen. Kostnaden faktureras i anslutning till leveransen.

Pris per bal:

Lambi Toalett (40 rullar)       245:-           Serla Toalett (24 rullar)        245:-

Lambi Hushåll (20 rullar)       230:-           Serla Hushåll (12 rullar)       230:-

Om man vid något tillfälle känner att man inte är i behov av en eller flera balar kan man välja att avstå hela eller delar av leveransen, även detta genom att svara på SMS:et. Väljer man detta alternativ faktureras man endast för den uteblivna förtjänsten(f.n. 70:-/bal). Vill man avstå flera gånger i följd måste man meddela detta vid varje tillfälle.

Nettointäkterna är tänkta att i första hand användas till olika klubbkläder, men ett eventuellt överskott kan användas till andra verksamhetskostnader. Under våren 2020 beslutade sektionerna att köpa in nya matchställ och under våren 2021 köptes det in overaller till alla aktiva och ledare. Nästa utdelning av overaller kommer när kassan återigen byggts upp, någon gång under 2023.